lördag 7 november 2009

Kossornas Planet – Miljöprogram i P4

Modbury South Devon,

är helt enkelt en liten stad beläget bland böljande kullar dom har 761 hushåll, en stor gata, tre kyrkor, en grundskola, tre pubar och ett litet snabbköp och 40-tal små butiker.
Modbury – South Devon är en stad fri från platspåsar för att spara miljön.

I ca 12 min använder vi plastpåsen och det tar flera hundra år att bryta ner den...Tänk på alla fåglar som fastnar i dessa jäkla plastpåsar och dör.

Dags att bli EKO–REKO.

På det tidiga 90-talet hade jag en Svensk/Italiensk pojkvän som aldrig ville ha en plastpåse när han var och handlade mat eller kläder.. – "Jag tänker på miljön sa han alltid". Jag har under x antal år haft en medhavd väska/stor handväska när jag varit och handlat. Men visst har det hänt att jag har slarvat och varit tvungen att köpa en plastpåse.

Här i Frankrike har väldigt många egna tygpåsar med sig, många handlar varor och lägger sedan tillbaka varorna i kundvagen efter det att dom betalat .
Sedan packar dom in varorna direkt i bilen i en back. Fiffigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar