onsdag 21 juli 2010

Maria Górska – Tamara de Lempicka.


Den översta bilden på Marjorie Ferry från 1932, visst är hon lik Madonna!

Denna begåvade Maria Górska född 1898 död 1980 hon var en polsk Art Deco konstnär.
Hon gick internatskola i Lausanne, Schweiz, och tillbringade vintern 1911 med sin mormor i Italien och på den franska Rivieran.
Maria gifte sig 1916 med den ryske advokaten Tadeusz Łempicki.
Paret flyttade sedermera till Paris där hon började studera konst och antog namnet Tamara de Lempicka.
Hennes självständiga stil kallades i bland för "soft cubism"

I bland faller tanken på parfymen Lolita Lempica när jag ser Tamaras konst och det är faktiskt så att när Maryse Pividal och hennes make Joseph lanserade sitt märke 1983 så blev det en etikett med dubbel hyllning till Vladimir Nabokovs berömda roman "Lolita" och den polska konstnären Tamara Lempicka.

Lolita Lempicka är en parym som alla typer av människor bär i min omgivning. :) Även min fransman, jag blev en smula förvånad första gången jag träffade honom och han luktade Lolita...:) Speciellt när min bästa gaykompis bär samma doft...







ALLPOSTERS.COM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar