fredag 2 april 2010

Jesus


Joyeuses Pâques

Ja så blev det då långfredag och i dag är det ganska kallt ute, vi har varite ute och lekt med hundarna i parken och det är så tyst överallt. Knappt några bilar eller människor alls. Man hör mest vårens fågelkvitter. Jag har så svårt att fatta att i Sverige ända fram till 1969 så var långfredagen sörjedag till Jesu minne även för de icke troende.
Det spelades bara psalmer på radion och inga onödiga aktiviteter fick utföras och inte minst för barnen, som förbjöds leka. Hua vad trist och det blev som sagt en väldigt lååååååååååång fredag för alla troende barn runt om i stugorna i Svedala.
När jag var väldigt liten så bodde jag tillfälligt hos en fosterfamilj i Norrland. Dom var troende för jag kommer aldrig att glömma när dom sa till mig:
– När du ber din nattbön så kommer du att se Jesus i ljuslågan. Jag stirrade mig blind på detta.
Jag letar fortfarande efter Jesus i ljuslågan och det jag hittills har hittat är en hjärtformad veke...Kärlek...och jag tog även en serie bilder från ett IKEA-ljus som var på väg att slockna. Kolla bilden...det ser ut som dödens ansikte.


I dag kommer jag enbart att röra mig med livets hastighet och med musik i mitt hjärta.

Glad Påsk/Joyeuses Pâques
Solljus&Vårglitter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar