söndag 27 september 2009

American Gothic


American Gothic


Under lördagskvällen har jag och min darling tittat på ett antal filmer närmare bestämt 7 st.

En av mina favoriter är "American Gothic" från 1987 – 1988 som är fantastiskt bra på alla sätt och vis. SE DEN!
Director: John Hough
Grant DeVolson Wood (February 13, 1891 – February 12, 1942) som gjorde den cultförklarade målningen American Gothic omlring 1930. Historien började med att Grant såg ett hus i nygotiska stil med en distinkt övre fönster. Målningen visar en jordbrukare står bredvid en kvinna vars identitet förblir tvetydigt. Han rekryterade sedan sin syster som modell och klär henne i kolonialkläder han tog även sin tandläkare som hade ett strängt utseende iförd vit skjorta och en högaffel (pitchfork) som symboliserar straffarbete och blommor över kvinnans högra axeln tyder på FAMILJELIV . Paret poserda aldrig framför huset utan Grant målade allt separat.

Det är en av de mest kända bilderna i 20th century amerikansk konst och en av de mest parodierade konstverken inom amerikansk populärkultur.

Trainspotting (1996)

En gammal favorit som jag var tvungen att se igen efter en sisidär 10 år, baserad på romanen med samma namn av Irvine Welsh. Filmen följer en grupp heroinmissbrukare i slutet av 1980-talet ekonomiskt eftersatta områden i Edinburgh och deras passage genom livet.
Jag ger den en 4:a

Shaun of the Dead (2004)

Skitbra, riktigt rolig brittisk zombiefilm med bla Lucy Davis från cultserien The Office. Simon Pegg och Wright som skrivit har hänvisat till Shaun of the Dead som den första filmen i "Blood and Ice Cream Trilogy" med Hot Fuzz som den andra och The World's End som den tredje.
Jag ger den en 4:a

The Woods (2006)

År 1965 New England, en rödhåring bekymrad flicka möter mystiska händelser i skogen kring en isolerad flickskola mördaren är...skogen/träden. Jag ger den en 3:a för att musiken var rätt ok och att den var lite smålustig på sina ställen och att mördande träd är ett udda tilltyg.

Black Water (2007)

Krokodilattack i Austarlien och den ska tydligen vara baserad på en rikitg händelse...Ganska läskig på sina ställen.
Jag ger den en 2:a

Outlander (2008)

Norge, vikingar och så har vi Kainan, en man från en avlägsen värld, kraschlandar på jorden och tog med sig ett främmande rovdjur kallas Moorwen. Öh, ja den var väl ok...jag skulle vilja veta mer om den här varelsen och varför mm?
Jag ger den en 2:a

Outpost (2008)

En affärsman hyr en enhet legosoldater för att skydda honom på en resa till en bunker i ett krigshärjat Östeuropa. Känns lite svag i handlingen...man vill veta mer, VARFÖR?
Jag ger den en 2,5:a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar