måndag 10 maj 2010

Luke Rhinehart




När jag var ute på promenad med hundarna på väg till Mémé så hittade jag ett spelkort på gatan...
Spader 5: Som betyder i tarotsamanhang följande:
H
inder som är temporära – eftersom det som nu ser som mycket negativt kommer att visa sig vara positivt långsiktigt. Och det är preciiiiiiiiiiiis så det känns för mig för tillfället...

När jag såg det kortet i dag kom jag att tänka på en väldigt udda kultbok som alla borde läsa och det är Tärningsspelaren med Luke Rhinehart.

Tärningspelaren handlar om en man som lever sitt liv med hjälp av en tärning. Han har tröttnat på sitt enformiga liv och han börjar ge tärningen makt att bestämma vilka val han ska göra.

Fransk uppfinning

De fyra färgerna, med tillhörande svitmärken inom parentes, är spader (), hjärter (), ruter () och klöver (). Dessa tillkom cirka år 1480 och är en fransk uppfinning. Spader kommer från latinets "spatha", som betyder "svärd". Spadersymbolen är ett stiliserat svärd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar